Περιορισμένες παροχές και μόνο σε όσους βρίσκονται σε δυσχερέστατη οικονομική θέση, φορολογικά μέτρα για εισοδήματα που φοροδιαφεύγουν ή απολαμβάνουν ευνοϊκή φορολογική αντιμετώπιση και χρονική μετάθεση δαπανών είναι τα στοιχεία που θα χαρακτηρίσουν τη δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης εν μέσω διεθνούς κρίσης και υψηλού πληθωρισμού.
Στο υπουργείο Οικονομίας υποστηρίζουν ότι το «καλάθι με τα δώρα» εν όψει ΔΕΘ θα είναι πολύ μικρό, αφού το έλλειμμα γιγαντώνεται και το ενδεχόμενο της κοινοτικής επιτήρησης φαντάζει πιθανό. Αν και οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν στα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν θα υπάρχει σαφής εικόνα για την πορεία του φετινού Προϋπολογισμού και θα γίνουν οι πρώτες εκτιμήσεις για τον επόμενο, το κλίμα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι εξαιρετικά συγκρατημένο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ, είναι πολύ πιθανό να μετατεθεί για μετά το 2010 η καθιέρωση της εθνικής κατώτατης σύνταξης, η οποία αρχικά είχε προγραμματιστεί για τις αρχές του 2009. Το κόστος εφαρμογής του μέτρου ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, ποσό απαγορευτικό για τα τωρινά δημοσιονομικά δεδομένα. Για να «χρυσώσει το χάπι» η κυβέρνηση μελετά την αύξηση των κλιμακίων του ΕΚΑΣ από 4 που είναι σήμερα σε 6-7, ώστε χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι να μη χάνουν τη συγκεκριμένη ενίσχυση λόγω υπέρβασης του εισοδηματικού κριτηρίου για μερικά μόνο ευρώ! Μόνο φέτος διακόπηκε η χορήγηση του ΕΚΑΣ σε 23.078 συνταξιούχους, καθώς υπερέβησαν το όριο των 7.750,42 ευρώ για διάφορους λόγους, όπως:
1 Η προσθήκη στο συνολικό εισόδημα από συντάξεις επικουρικών συντάξεων, ακόμη και πολύ χαμηλού ύψους, όπως για παράδειγμα 120 ευρώ το μήνα.
2 Η αύξηση των δηλωθέντων στην εφορία αγροτικών εισοδημάτων.
3 Η αύξηση τυχόν εισπραττόμενου ενοικίου, ακόμη και κατά 40-50 ευρώ το μήνα!
4 Η είσπραξη δεύτερης σύνταξης από μεταβίβαση λόγω θανάτου του ή της συζύγου.
Η μόνη παροχή που έχει ανακοινωθεί επισήμως είναι η χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο όμως θα δοθεί σε δύο δόσεις σε πολύ φτωχά νοικοκυριά (κυρίως μακροχρόνια ανέργους και χαμηλοσυνταξιούχους) και θα κλιμακώνεται ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή. Αν όμως η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει την καθοδική της πορεία προς τα 100 δολάρια το βαρέλι, τότε είναι πιθανό το εν λόγω επίδομα να είναι ακόμη χαμηλότερο. Αμφίβολο παραμένει αν το ταμείο κατά της φτώχειας θα περιλαμβάνει κι άλλα μέτρα, καθώς η χρηματοδότησή του με 500 εκατ. ευρώ από το φετινό Προϋπολογισμό καθίσταται εξαιρετικά αμφίβολη. Πάντως, από το υπουργείο Οικονομίας επιμένουν ότι το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής θα ενεργοποιηθεί το φθινόπωρο και θα στηρίξει, μέσω εισοδηματικών ενισχύσεων, εκείνες τις κοινωνικές ομάδες που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Στο σκέλος των δαπανών, το υπουργείο Οικονομίας αντιστέκεται στις πιέσεις για αύξηση των κονδυλίων και αντιπροτείνει ικανοποίηση των όποιων αναγκών σε βάθος χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ, εγκρίθηκε το αίτημα για πρόσληψη περισσότερων από 5.000 δασκάλων και καθηγητών μέσω ΑΣΕΠ την επόμενη διετία. Επίσης, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και υπουργείο Υγείας κατέληξαν σε 3ετές πλάνο πρόσληψης 4.500 γιατρών και 3.500 νοσηλευτών.
Τα 10 μέτρα που μας περιμένουν το 2009
Ποιοι φόροι έρχονται και ποιοι αυξάνονται
Δέκα νέα φορολογικά μέτρα μελετά να εφαρμόσει από το 2009 το υπ. Οικονομίας με στόχο να μειώσει το έλλειμμα και παράλληλα να εξασφαλίσει τους πόρους για την καταβολή ενισχύσεων προς τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Αναλυτικότερα, ο νέος Προϋπολογισμός θα βασίζεται στα ακόλουθα μέτρα:
1 Επιβολή ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος σε χιλιάδες εμπόρους, βιοτέχνες και ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από το επίπεδο φτώχειας. Το μέτρο αυτό θα αναγκάσει πολλούς επαγγελματίες και καταστηματάρχες να καταβάλουν ένα μίνιμουμ ποσό φόρου, που μπορεί να φτάσει και τα 1.000 ευρώ.
2 Ενεργοποίηση του «πόθεν έσχες» για τις καταναλωτικές δαπάνες μέσω πιστωτικών καρτών, για ποσά που καταβάλλονται για την αγορά πολυτελών αυτοκινήτων, ομολόγων, μετοχών, εταιρικών μεριδίων, επιχειρήσεων πάσης μορφής, καθώς και για συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων.
3 Αύξηση της προκαταβολής φόρου από 65% σε 75% ή 80% για τις ανώνυμες εταιρίες.
4 Επιβολή φόρου στο κέρδος που αποκτούν τα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων μέσω των stock options (μετοχές που προσφέρονται σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που διαμορφώνονται στο Χρηματιστήριο).
5 Φορολόγηση της υπεραξίας που προκύπτει από την πώληση μετοχών.
6 Κατάργηση του καθεστώτος της αυτοτελούς φορολόγησης με συντελεστές 15%-20%, το οποίο ισχύει μεταξύ άλλων για τα μερίσματα, τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται για εκτός έδρας μετακινήσεις ή συμμετοχή σε υπηρεσιακά συμβούλια και για τα ποσά που εισπράττουν ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές και προπονητές από μεταγραφές ή ανανεώσεις συμβολαίων. Τα ποσά αυτά θα προστίθενται στα άλλα εισοδήματα των δικαιούχων και θα φορολογούνται με βάση την κλίμακα.
7 Αύξηση του συντελεστή του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων από το 0,1% στο 0,2%-0,3% για ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία πολύ μεγάλης αξίας.
8 Νέα αναπροσαρμογή στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.
9 Αύξηση κατά 1 λεπτό περίπου στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των καυσίμων.
10 Αναπροσαρμογή του ελάχιστου ορίου του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα.
Εκτίναξη του ελλείμματος
Νέες αβεβαιότητες από τα έσοδα. Ανάσα από την παράταση του Γ’ ΚΠΣ
Με τα έσοδα να υστερούν δραματικά, τις δαπάνες να ξεφεύγουν και πάλι από τον έλεγχο και την πιστωτική κρίση να προκαλεί νέες επιβαρύνσεις, η εκτέλεση του φετινού Προϋπολογισμού κινείται αναμφίβολα σε τεντωμένο σκοινί.
Το έλλειμμα αναμένεται να ανέλθει στο 2,5-2,6% του ΑΕΠ, έναντι αρχικού στόχου για 1,6% του ΑΕΠ, αλλά και με αυτή την εκτίμηση να υπόκεινται σε πολλές αβεβαιότητες, καθώς οι «τρύπες» είναι πολλές. Στα έσοδα η απόκλιση ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ και είναι αδύνατον να περιοριστεί με τα έσοδα που θα εισπραχθούν από την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο και το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων. Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για τόκους επιβαρύνονται με επιπλέον ποσό που θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ, αφού το Δημόσιο δανείζεται πλέον με υψηλότερα επιτόκια.
Ειδικοί λογαριασμοίΑντίθετα, η παράταση που έδωσε η Κομισιόν για την υλοποίηση πολλών κοινοτικών προγραμμάτων δίνει μια «ανάσα» της τάξης των 1,9 δισ. ευρώ, καθώς οι συγκεκριμένες δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα μεταφερθούν στο 2009. Παράλληλα, με νομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή στα τέλη Αυγούστου εντάσσονται στον Προϋπολογισμό οι περισσότεροι εκ των 200 και πλέον ειδικών λογαριασμών. Η κίνηση αυτή στοχεύει κυρίως σε μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαχείριση δημόσιου χρήματος, καθώς τα έσοδα των ειδικών λογαριασμών θα ξεπεράσουν φέτος τα 5 δισ. ευρώ, με τις πληρωμές να φτάνουν τα 4,1 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα θα αποφέρει και δημοσιονομικό όφελος, το οποίο όμως εκτιμάται ότι θα κινηθεί χαμηλότερα από το εμφανιζόμενο «πλεόνασμα» των 900 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι θα παραμείνουν εκτός Προϋπολογισμού, κυρίως για λόγους συμμόρφωσης με το κοινοτικό δίκαιο, πάνω από 50 ειδικοί λογαριασμοί, που σχετίζονται με ερευνητικά κέντρα και κονδύλια έρευνας ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Στο υπουργείο Οικονομίας υποστηρίζουν ότι το «καλάθι με τα δώρα» εν όψει ΔΕΘ θα είναι πολύ μικρό, αφού το έλλειμμα γιγαντώνεται και το ενδεχόμενο της κοινοτικής επιτήρησης φαντάζει πιθανό. Αν και οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν στα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν θα υπάρχει σαφής εικόνα για την πορεία του φετινού Προϋπολογισμού και θα γίνουν οι πρώτες εκτιμήσεις για τον επόμενο, το κλίμα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι εξαιρετικά συγκρατημένο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ, είναι πολύ πιθανό να μετατεθεί για μετά το 2010 η καθιέρωση της εθνικής κατώτατης σύνταξης, η οποία αρχικά είχε προγραμματιστεί για τις αρχές του 2009. Το κόστος εφαρμογής του μέτρου ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, ποσό απαγορευτικό για τα τωρινά δημοσιονομικά δεδομένα. Για να «χρυσώσει το χάπι» η κυβέρνηση μελετά την αύξηση των κλιμακίων του ΕΚΑΣ από 4 που είναι σήμερα σε 6-7, ώστε χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι να μη χάνουν τη συγκεκριμένη ενίσχυση λόγω υπέρβασης του εισοδηματικού κριτηρίου για μερικά μόνο ευρώ! Μόνο φέτος διακόπηκε η χορήγηση του ΕΚΑΣ σε 23.078 συνταξιούχους, καθώς υπερέβησαν το όριο των 7.750,42 ευρώ για διάφορους λόγους, όπως:
1 Η προσθήκη στο συνολικό εισόδημα από συντάξεις επικουρικών συντάξεων, ακόμη και πολύ χαμηλού ύψους, όπως για παράδειγμα 120 ευρώ το μήνα.
2 Η αύξηση των δηλωθέντων στην εφορία αγροτικών εισοδημάτων.
3 Η αύξηση τυχόν εισπραττόμενου ενοικίου, ακόμη και κατά 40-50 ευρώ το μήνα!
4 Η είσπραξη δεύτερης σύνταξης από μεταβίβαση λόγω θανάτου του ή της συζύγου.
Η μόνη παροχή που έχει ανακοινωθεί επισήμως είναι η χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο όμως θα δοθεί σε δύο δόσεις σε πολύ φτωχά νοικοκυριά (κυρίως μακροχρόνια ανέργους και χαμηλοσυνταξιούχους) και θα κλιμακώνεται ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή. Αν όμως η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει την καθοδική της πορεία προς τα 100 δολάρια το βαρέλι, τότε είναι πιθανό το εν λόγω επίδομα να είναι ακόμη χαμηλότερο. Αμφίβολο παραμένει αν το ταμείο κατά της φτώχειας θα περιλαμβάνει κι άλλα μέτρα, καθώς η χρηματοδότησή του με 500 εκατ. ευρώ από το φετινό Προϋπολογισμό καθίσταται εξαιρετικά αμφίβολη. Πάντως, από το υπουργείο Οικονομίας επιμένουν ότι το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής θα ενεργοποιηθεί το φθινόπωρο και θα στηρίξει, μέσω εισοδηματικών ενισχύσεων, εκείνες τις κοινωνικές ομάδες που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Στο σκέλος των δαπανών, το υπουργείο Οικονομίας αντιστέκεται στις πιέσεις για αύξηση των κονδυλίων και αντιπροτείνει ικανοποίηση των όποιων αναγκών σε βάθος χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ, εγκρίθηκε το αίτημα για πρόσληψη περισσότερων από 5.000 δασκάλων και καθηγητών μέσω ΑΣΕΠ την επόμενη διετία. Επίσης, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και υπουργείο Υγείας κατέληξαν σε 3ετές πλάνο πρόσληψης 4.500 γιατρών και 3.500 νοσηλευτών.
Τα 10 μέτρα που μας περιμένουν το 2009
Ποιοι φόροι έρχονται και ποιοι αυξάνονται
Δέκα νέα φορολογικά μέτρα μελετά να εφαρμόσει από το 2009 το υπ. Οικονομίας με στόχο να μειώσει το έλλειμμα και παράλληλα να εξασφαλίσει τους πόρους για την καταβολή ενισχύσεων προς τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Αναλυτικότερα, ο νέος Προϋπολογισμός θα βασίζεται στα ακόλουθα μέτρα:
1 Επιβολή ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος σε χιλιάδες εμπόρους, βιοτέχνες και ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από το επίπεδο φτώχειας. Το μέτρο αυτό θα αναγκάσει πολλούς επαγγελματίες και καταστηματάρχες να καταβάλουν ένα μίνιμουμ ποσό φόρου, που μπορεί να φτάσει και τα 1.000 ευρώ.
2 Ενεργοποίηση του «πόθεν έσχες» για τις καταναλωτικές δαπάνες μέσω πιστωτικών καρτών, για ποσά που καταβάλλονται για την αγορά πολυτελών αυτοκινήτων, ομολόγων, μετοχών, εταιρικών μεριδίων, επιχειρήσεων πάσης μορφής, καθώς και για συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων.
3 Αύξηση της προκαταβολής φόρου από 65% σε 75% ή 80% για τις ανώνυμες εταιρίες.
4 Επιβολή φόρου στο κέρδος που αποκτούν τα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων μέσω των stock options (μετοχές που προσφέρονται σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που διαμορφώνονται στο Χρηματιστήριο).
5 Φορολόγηση της υπεραξίας που προκύπτει από την πώληση μετοχών.
6 Κατάργηση του καθεστώτος της αυτοτελούς φορολόγησης με συντελεστές 15%-20%, το οποίο ισχύει μεταξύ άλλων για τα μερίσματα, τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται για εκτός έδρας μετακινήσεις ή συμμετοχή σε υπηρεσιακά συμβούλια και για τα ποσά που εισπράττουν ποδοσφαιριστές, καλαθοσφαιριστές και προπονητές από μεταγραφές ή ανανεώσεις συμβολαίων. Τα ποσά αυτά θα προστίθενται στα άλλα εισοδήματα των δικαιούχων και θα φορολογούνται με βάση την κλίμακα.
7 Αύξηση του συντελεστή του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων από το 0,1% στο 0,2%-0,3% για ιδιοκτήτες με ακίνητη περιουσία πολύ μεγάλης αξίας.
8 Νέα αναπροσαρμογή στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.
9 Αύξηση κατά 1 λεπτό περίπου στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των καυσίμων.
10 Αναπροσαρμογή του ελάχιστου ορίου του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα.
Εκτίναξη του ελλείμματος
Νέες αβεβαιότητες από τα έσοδα. Ανάσα από την παράταση του Γ’ ΚΠΣ
Με τα έσοδα να υστερούν δραματικά, τις δαπάνες να ξεφεύγουν και πάλι από τον έλεγχο και την πιστωτική κρίση να προκαλεί νέες επιβαρύνσεις, η εκτέλεση του φετινού Προϋπολογισμού κινείται αναμφίβολα σε τεντωμένο σκοινί.
Το έλλειμμα αναμένεται να ανέλθει στο 2,5-2,6% του ΑΕΠ, έναντι αρχικού στόχου για 1,6% του ΑΕΠ, αλλά και με αυτή την εκτίμηση να υπόκεινται σε πολλές αβεβαιότητες, καθώς οι «τρύπες» είναι πολλές. Στα έσοδα η απόκλιση ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ και είναι αδύνατον να περιοριστεί με τα έσοδα που θα εισπραχθούν από την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο και το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων. Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για τόκους επιβαρύνονται με επιπλέον ποσό που θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ, αφού το Δημόσιο δανείζεται πλέον με υψηλότερα επιτόκια.
Ειδικοί λογαριασμοίΑντίθετα, η παράταση που έδωσε η Κομισιόν για την υλοποίηση πολλών κοινοτικών προγραμμάτων δίνει μια «ανάσα» της τάξης των 1,9 δισ. ευρώ, καθώς οι συγκεκριμένες δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα μεταφερθούν στο 2009. Παράλληλα, με νομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή στα τέλη Αυγούστου εντάσσονται στον Προϋπολογισμό οι περισσότεροι εκ των 200 και πλέον ειδικών λογαριασμών. Η κίνηση αυτή στοχεύει κυρίως σε μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαχείριση δημόσιου χρήματος, καθώς τα έσοδα των ειδικών λογαριασμών θα ξεπεράσουν φέτος τα 5 δισ. ευρώ, με τις πληρωμές να φτάνουν τα 4,1 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα θα αποφέρει και δημοσιονομικό όφελος, το οποίο όμως εκτιμάται ότι θα κινηθεί χαμηλότερα από το εμφανιζόμενο «πλεόνασμα» των 900 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι θα παραμείνουν εκτός Προϋπολογισμού, κυρίως για λόγους συμμόρφωσης με το κοινοτικό δίκαιο, πάνω από 50 ειδικοί λογαριασμοί, που σχετίζονται με ερευνητικά κέντρα και κονδύλια έρευνας ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ